Köttbullar i Indisk Sås

De goda miniköttbullarna med smak av chili från Scan som jag har testat tidigare föll mig då absolut i smaken och nu tycker jag att de är ändå godare efter att ha kombinerat dem med indiska smaker!
Jag gjorde en hyfsat mild och krämig sås som jag kanske kunde ha kryddat lite starkare, men jag tycker inte att det ska vara sådär superstarkt när man har fruktiga smaker (banan t ex) också, utan då ska det vara mera mild och rund smak! Nu har jag testat både en italiensk och en indisk variant med de här goda köttbullarna så nästa gång får det väl bli svenskt med gräddsås, potatis och lingonsylt! :)




4 portioner

3 välmogna hackade tomater
1 msk smör
1 msk garam masala
1 msk curry
½ msk gurkmeja

1 skivad gul lök
1 skivad purjolök
1 röd paprika i strimlor
1 grön paprika i strimlor
300 g miniköttbullar med smak av chili
4 ananasskivor i bitar
1 banan i skivor
½ dl vatten
½ dl ananasspad
1 ½ dl créme fraiche
½ dl mango chutney
2 msk kokosflingor

Fräs tomaterna tillsammans med kryddorna i smör till en mosig röra.
I en annan panna steker du lök, purjo, paprika och köttbullar lite lätt
Blanda ned grönsakerna och köttbullarna i tomatröran.
Tillsätt ananasen.
Späd med vatten, ananasspad och rör ned créme fraiche, mango chutney och kokosflingor.
Låt det koka ihop en stund på halvsvag värme.
Tillsätt banan strax innan servering.

Ät med ris, bulgur, couscous eller ngt annat trevligt :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0