Gratäng med Fläskfilé- och Kantarellsås

Jag har faktiskt inte varit ute och plockat svamp en endaste gång i år! Tiden har inte funnits och här i Västerås har jag ju inget bra svampplockarställe heller :( Tur då att man kan köpa färska fina kantareller i affären istället! Det var superlänge sedan jag åt potatismos och idag var jag riktigt riktigt sugen på det så det fick bli en liten gratäng med fläskfilé- och kantarellsås och så duschessmos runt om... supergott!!



4 port

400 g fläskfilé
1 gul hackad lök
200 g färska kantareller
4 strimlade soltorkade tomater
1 dl créme fraiche
½ paket philadelphiaost
1 msk soja
Svartpeppar efter smak
200 g körsbärstomater i halvor
1 dl riven ost


Potatismos för fyra portioner
1 ägg

Skär fläskfilén i bitar, inte alltför små men inte heller alltför stora.
Bryn fläskfilén tillsammans med löken och kantarellerna.
Tillsätt de soltorkade tomaterna
Rör ned créme fraiche, philadelphia och soja.
Krydda med svartpeppar efter smak.


Den goda fläskfilé- och kantarellsåsen

Blanda ned ägget i potatismoset och fördela det längs kanterna på en ugnsfast form (jag använde en portionsform)
Häll fläskfilé- och kantarellsåsen i mitten, placera körsbärstomaterna ovanpå och strö över den rivna osten.



Gratinera i ugnen i ca 15 minuter tills osten har smält och potatismoset har fått fin färg.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Visst är det så att man längtar efter mos efter sommaruppehållet. Kantareller har jag plockat i mängder, skulle gissningsvis tippa på över 60 liter. Dock tycker jag det är otroligt tråkigt att rensa, så oftast ger jag bort dom till nära och kära, som är överlyckliga.



Din gratäng ser hur läcker ut som helst.



Hoppas du får en bra dag!

2009-09-16 @ 09:25:31
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Filibabba

ÅÅ det där ser verkligen supergott ut! =)

2009-09-16 @ 18:41:13
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Sanna

oh herregud så gott detta ser ut!

2009-10-05 @ 23:51:02
URL: http://sannaagren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0