Krämig Risgratäng

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i bearnaisesås, men då pratar jag om b-sås i varm form, t ex till kött och pommes som man tydligen är ganska onormal om man inte tycker om *s*! Jag är iallafall inte speciellt förtjust i det, men nu jag iallafall lärt mig att tycka om kall bearnaisesås, men bara om den är oäkta, d v s gjord på matlagningsyoghurt och OLW:s dipmix "Bearnaise" ;P!

Hur som helst... jag tänkte att jag skulle lära mig att tycka om varm bearnaisesås så därför gjorde jag en risgratäng med lite korv, grönsaker och så ett täcke av bearnaisesmakande röra! Inte så tokigt faktiskt!! Korv och b-sås funkade riktigt bra :)



4 port

300 g korv alt ngt annat kött typ fläskfilé
1 gul skivad lök
1 skivad purjolök
2 nävar kantareller
½ påse sommargrönsaker (blomkål, broccoli, morot)
250 g halverade körsbärstomater
4 strimlade soltorkade tomater
1 msk paprikakrydda
1 tsk cayennepeppar

Kokt ris för 4 personer

Bearnaisesmakande täcke

½ burk lättcréme fraiche
½ ask philadelphia naturell
½ påse OLW dipmix "Bearnaise"
½ + ½ dl riven ost

Fräs korven och grönsakerna, förutom tomaterna tillsammans med kryddorna.
Blanda samman med ris i en ugnsfast form.
Lägg på tomaterna.
Rör ihop ingredienserna (créme fraiche, philadelphia, dipmix och hälften av osten) till det bearnaisesmakande täcket och bred ut det över kött- och risblandningen i formen.
Strö över resten av osten och gratinera i ugnen i ca 10-15 minuter.


Kött, ris och grönsaker :)



Kommentarer
Postat av: Karin W

Mumsig gratäng det där Anna!Jag gillar bea så jag behöver inte ens lära mig.

Hoppas du har det bra , kram Karin

2009-09-03 @ 21:45:40
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0