Schnitzel med Ugnsrostade Rotfrukter, Halloumi, Körsbärstomater och Kall Sås

Idag har jag haft en duktigdag! Jag har storstädat hela lägenheten, torkat ur alla skåp och lådor, städat garderobet, rensat avlopp (usch), skrubbat väggar, lister och golv, tvättat sofföverdraget och städat frysen! Så himla skönt att ha det klart och man är ju så sjukt nöjd med sig själv efteråt!! :) Fast precis innan man ska börja så önskar man att man hade städhjälp så att man bara fick komma hem till ett välstädat hem (som vissa andra får!! ;P) Fast jag har ju en ganska liten lägenhet om man jämför med mina föräldrars villa så jag ska nog inte klaga!! :)

Idag har jag förresten anmält mig till Vansbrosimningen så nu måste jag köpa våtdräkt :)


Vad jag vet så har jag nog aldrig ätit schnitzel! Det var himla dumt av mig för det var riktigt riktigt riktigt gott! Jag tror (?) att de ska vara kalvkött egentligen till schnitzel, men jag hade skinka istället och det gick alldeles utmärkt :) Att panera kött ska jag definitivt göra flera gånger!! :)





Såhär gjorde jag till mig:

Köttet
125 g skinkfilé (heter det så?)
2 msk vetemjöl
1 uppvispat ägg
2 msk ströbröd
1 msk paprikapulver
Smör till stekning
1 bit halloumiost

Vänd köttet först i mjöl, sedan ägg och sist ströbröd blandat med paprikapulver.
Stek i smör tills ytan är krispig.
Stek även halloumin

Champinjon- och lökröra
4 champinjoner i skivor
½ gul lök i skivor
½ msk smör
1 msk balsamvinäger
½ msk honung

Stek ihop bara

Ugnsrostade rotisar
 ½ påse minimorötter
1 potatis i klyftor
1 palsternacka i bitar
1 msk smör
½ msk honung
1 msk pressad citronsaft
5 körsbärstomater

Smält smöret tillsammans med honungen och citronsaften
Vänd rotfrukterna i smörblandningen och rosta dem sedan i ugnen i typ 20 minuter.
Lägg in körsbärstomaterna när 5 minuter återstår

Kall sås (som smakar bearnaise)
½ dl kesella
½ msk torkad dragon
1 msk pressad citronsaft
1 tsk vitvinsvinäger
Knappt ½ tsk vitpeppar

Rör ihop bara

Servera gärna tillsammans med sallad och en citronklyfta



Kommentarer
Postat av: Jessica

En schnitzel är aldrig fel, längesen jag åt det så det får det nog bli nån dag.



Ser jättegott ut!

2010-01-30 @ 21:40:45
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0