Brödtoppen!

Eftersom jag är mackoman och i princip bara skulle vilja äta goda smörgåsar till alla måltider har jag nog enligt mig en ganska bestämd uppfattning om vilka bröd som är goda och vilka som inte är goda och NÄR man kan äta de olika bröden för alla bröd passar ju inte lika bra till alla måltider. Räksmörgås är väl trevligt sådär ibland på morgonen men inte varje dag och jag skulle nog inte heller vilja äta polarbröd med skinka till middag jämt.

Till frukost har jag ett absolut favoritbröd som jag nästan ALLTID äter och det är Polarkraft Extreme. Det är ett perfekt frukostbröd som både är gott, saftigt och mättande. Jag brukar ha smör, skinka, tomat och paprika på och till det äter jag yoghurt med musli och fruktsallad.




När jag ska jobba på morgonen hinner jag dock inte med att organisera världens finaste frukost utan då blir det lite mer spartanskt och lite mindre eftersom vi dessutom fikar på jobbet vid nio-tiden. Dessa dagar brukar jag jag bara rosta en Hällakula (från Fazer) äta den med färskost, skinka, tomat och keso eller äta en AXA GI-ruta med samma pålägg.

Till helgfrukost/brunch eller macklunch  vill man ju gärna ha ngt lite mer lyxigt, större och matigt bröd så att man blir mätt ordentligt :) Mina favoritbröd där är nog ciabatta eller bagel, helst rostad med någon god kesoröra på samt lax, skaldjur eller skinka. På Ica Supermarket där jag oftast handlar har de jättegoda bröd från Nordic BakeOff som jag ofta köper. Om din affär inte har det så be dem att ta hem tycker jag :) Mitt Ica bakar ju dessa bröd i butiken men man kan ju även köpa hem egna förpackningar och baka själv så får man i princip helt färskt bröd och de är även jättegoda att göra varma smörgåsar med!

När jag ska äta macklunch eller lyxig helgfrukost brukar jag ibland även köpa muslibröd från Lindahls konditori här i Norrköping. Det är en mjuk, saftig ganska stor brödbulle med russin och musli. Jag använde det bl a till min smörgås med skaldjurs- och avokadoröra som du hittar recept på HÄR


Ett annat bröd som jag älskar att äta är tunnbröd för jag är totalt galen i wraps med goda fyllningar, t ex med rostbiff och keso som du hittar ett gott recept på HÄR  :) Wraps kan man ju även göra med tortillabröd och när jag har varma fyllningar eller ska gratinera i ugnen brukar jag använda det istället som t ex när jag gjorde  Tortillawraps med heta räkor och kyckling.  Tortillabröd är även helt perfekta att göra pizzor med. Jag brukar oftast köpa tunnbröd av märket Fazer och tortillabröd med fullkorn från Santa Maria.

Vilket är ditt/dina favoritbröd och vilka goda smörgåsar brukar du göra?
Lämna en kommentar vetja :)

Kommentarer
Postat av: lina

Hembakt är bästa brödet! gärna grovt med hela korn, eller surdegsbröd. Av de köpta gillar jag rallarhalvor,samt hällakulor som du nämde.



Favoritpålägg är keso, kalkon, tomat & rödlök. Avokado också. mosad avokado på surdegsbröd, med rödlök och rostad mandel på är riktigt mums. Men det finns ju massor av goda pålägg. Hummus och grillade grönsaker i en dubbelmacka blir som en hel lunch och är supergott!







2008-07-17 @ 14:15:10
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: magda

hahah denna var rolig och jag ska nog testa fler bröd tror jag :) avskyr det nämligen.. men godast är såklart mitt hembakta :) bakar du själv också?

2008-07-17 @ 14:54:33
URL: http://killmissamerica.blogg.se/
Postat av: Anna

Absolut att hembakt är bäst men även fast jag älskar att greja i köket så är jag totalt värdelös beträffande bakning! suck Jag skulle ju så gärna vilja kunna baka goda fullkornsbröd och sådant där supergott yoghurtbröd med torkad frukt i men jag kan verkligen inte för det är ALLTID ngt som går fel, antingen bränner jag allt eller så är det degigt i mitten, torrt eller helt enkelt bara oätbart :( Jag är helt övertygad om att det vilar någon förbannelse över mig och bakning så det blir färdigbakat här eller bake-off (och det är ju nääääääästan som att baka själv..s)



men jag är en jäkel på smulpaj ;P

2008-07-17 @ 15:14:30
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: carolina

jag älskar "fransk valnötsbit" som finns i nybakat-hyllan på min ica maxi. stora bitar av valnötter och grovt och saftigt. perfekta portionsbitar också. mums!

2008-07-17 @ 16:03:12
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hejsan! Jag har skrivit mkt om mina åsikter om bröd. Vill du läsa finns det lite här:

http://rebeccabakar.blogspot.com/search/label/nordicbakeoff

och

http://rebeccabakar.blogspot.com/2008/05/att-kpa-frvara-och-ta-brd.html

2008-07-17 @ 21:16:27
URL: http://rebeccabakar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0