Korv & Svamppytt med matvete och lingon-äpplesmak

Idag när det är sånt himla tandläkarväder ute med regn och blåst blir jag sugen på varm höstmat istället för mitt vanliga sallads-och mackmeckeri!
Jag har fundilerat hela dagen på vad jag skulle göra....
Först skulle jag göra soppa men sen ångrade jag mig och skulle göra någon typ av fiskgryta, men sen kom jag på att jag ju hade lite kantareller i kylskåpet kva sedan jag lagade min Kantarellrisotto häromdagen som apselut var
tvungna att bli uppätna!

Så det fick bli en liten pytt på; svamp (jag hade inte så mkt kantareller så jag tog lite champinjoner också), korv (det såg fjuttigt ut med bara svamp), diverse gröna, gula och röda grejer samt matvete!
Jag smaksatte sedan det hela med en liten salig blandning av bl a outspädd äpplejuice och lite lingonsylt och det blev höstligt som bara den!
Äpplejuice, lingonsylt och de andra ingredienserna jag hade i smaksättningen låter nog himla missanpassade tillsammans men det gifte sig faktiskt bra vill jag lova!
Jag serverade en kall kesoröra med äpplesmak till och den passade absolut till de andra smakerna :)

1 port

½ dl okokt matvete
1 dl grönsaksbuljong

1 kryddstark korv, t ex chorizo
200 g svamp, t ex champinjoner och kantareller
½ rödlök
1/4 mango i tärningar
10 körsbärstomater
½ påse bladspenat

1 msk outspädd äpplejuice
1 msk vatten
½ msk pressad citronsaft
½ msk lingonsylt
½ tsk cayennepeppar
½ tsk paprikapulver

Kesoröra att servera till:
1 dl naturell keso
1 msk äpplemos

Blanda samma ingredienserna till "dressingen"
Koka matvetet enl anvisningarna på förpackning.
Stek korv, lök och svamp i lite matfett.
Rör ned det kokta matvetet, tomaterna, mangon och spenaten.
Häll över dressingen och låt allting värmas upp.

Servera tillsammans med keso smaksatt med äpplemos!


Kommentarer
Postat av: lina

Har också varit sugen på mat med höstsmaker, vi har det kallt som attan! Du prickade verkligen in flera höstsmaker i din mumsiga mat!

2008-08-04 @ 22:00:35
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: carolina

matvete är himlans gott! brukar äta det tillsammans med renskav...som en panna typ :-) jättegott!

2008-08-04 @ 22:44:30
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Anna

Lina: Här blåser det så jag tror att huset kommer att flyga iväg snart! Det blir apselut varm mat idag också kan jag lova!



Carolina: Matvete är supergott! Jag brukar koka det med curry och äta det kallt i sallader ganska ofta.. det är supergott!

2008-08-05 @ 06:03:01
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: carolina

aha, jag trodde inte man kunde äta såserna kalla. tack för tipset! gillar alla deras såser, dom är så bra till pasta och liknande :)

2008-08-05 @ 12:17:54
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Molly

vilk vackra färger:) ser gott ut:) ha en fortsatt fin kväll:)

2008-08-05 @ 20:40:35
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0