Saffransrisotto Med Räkor & Svamp

Första gången jag vågade mig på en risotto var ju efter att ha sett Kryddburkens svamprisotto och blev så fruktansvärt frestad både på svamp och ris så att jag var tvungen att laga en
 Krämig risotto med smörtstekt skogssvamp och rostade körsbärstomater.

Risotto var väldigt väldigt väldigt gott och i många recept har jag sett att de smaksätter den med saffran.
Risotto Milanese kallas det visst då och brukar serveras till Osso Buco, men jag tycker ju att saffran och skaldjur är bästaste kombinationen så det fick bli det istället (och dessutom är jag nog inget förtjust i kalvlägg).

Jag är ju lite inne på det där med att käka direkt ur pannan så egentligen kanske det här blev mer som en krämig paella även om jag kokade riset på risottoris.
Om man inte vill äta direkt ur pannan kan man ju göra tvärtom och blanda ned skaldjur, svamp och
tomater i risotton istället och äta på tallrikar som vanligt folk!
 Smaken är som baken! :)

Räkor, crabfish och kantareller kanske inte är det första man tänker sig skulle kunna passa ihop men det blev faktiskt himla gott!






4 port

800 g oskalade räkor
100 g crabfish
1 purjolök
200 g färska kantareller
500 g körsbärstomater

Risotton
1 hackad schalottenlök
1 kuvert saffran
1-2 msk olja
4 dl arborioris
8 dl grönsaksbuljong
2 dl vitt vin
4 msk philadelphiaost
½ dl lättcréme fraiche

Koka upp buljong och vin och låt den sjuda.
Hacka löken fint och fräs den tillsammans med saffran i olja tills den blir glansig.
Tillsätt 3 dl vätska och låt det koka upp
Sänk värmen, lägg i riset och låt det koka tills vätskan sugits upp.
Häll på mer buljong så att riset täcks, rör om och låt koka.
Späd med mer vätska och rör om allteftersom det kokar in i riset.
Fortsätt på samma sätt i ca 20 minuter tills risotton är lös och lite krämig.
Ta av kastrullen från plattan och blanda ned osten och créme fraiche.

Skala räkorna
Fräs svampen i lite smör tills det luktar gott.
Tillsätt körsbärstomater och skalade räkor och låt det bli varmt lite snabbt.
Blanda ned risotton i pannan eller tvärtom, blanda ned allt i risotton och servera omedelbums!

Kommentarer
Postat av: carolina

vilka stora fina räkor! kan vara värt att skala själv ibland :)

2008-08-16 @ 20:47:00
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: carolina

hehe, såg om chokaldbutiken! den heter "mälar chocolaterie" och ligger vid konserthuset, mittemellan stationen och krapan. jättelätt att hitta, och helt gudomliga praliner. mina favvosar med hallon komemr därifrån. värt ett besök, jag lOAR!

2008-08-16 @ 20:53:32
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: carolina

vivaldi är ett helt okej lunchställe. ligger mitt i Gallerian, så man har superbra uppsyn. jag och min kompis åt alltid lunch där förut innan vi blev frälsta på sushi. jättebra spanställe är det iallafall, vivaldi. och deras sallader är goda, man får ju plocka ihop sin egen liksom. kräftsjärtarna är ett måste ^^ cornetto ligger nästan bredvid SF biografen, där ahr dem VÄRLDENS godaste brownie! inlägget förra söndagen med smulpajen var därifrån. dom har öppet till 22 så det är perfekt att sitta där om man inte vill gå ut och så. dom ahr också börjat med att man får plocka ihop sin egen sallad, och dom har jättebra och fräscha råvaror! deras wraps är också jättegoda, och smoothiesarna där är poppis ( inget jag gillar tyvärr :p). precis bredvid cornetto ska ju nya Postgallerian öpnna den 22 augusti, så du kommer helt lämpligt! där kommer det bli saluhall (wiiiie!)restauranger, butiker och caféer. kan nog blir bra :-) mest kände stället för yngre att fika coh käka på är nog Gränden. dom har egentligen inget gott fika, och maten är sådär, men ALLA går dit, så det är väl något inbitet. oj, värsta novellen nu, haha ;) hoppas det går bra att måla imorgon! :-)

2008-08-16 @ 23:11:53
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Lisa

ser supergott ut, även om jag misstänker att 800 kg räkor blir lite väl mycket? (; ha det toppen nu, och lycka till med målningen!

2008-08-17 @ 13:55:31
URL: http://lisasfyrakvadrat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0